Wednesday, November 19

bodoh menjadi malu

kuotasi kau
" adakah aku bodoh, dan aku akan selamanya bodoh?"

kuotasi aku
" dan bila kau bodoh, kau akan bodoh.Pasti akan!"


assalamualaikum, salam sejahtera. mampu aku tahan kutukan begini? tidak mungkin. aku tak sanggup. kau sanggup. lantaklah kau, kau dan dunia kau. aku x mampu dihina sebegini.

ya!.ramai sahaja manusia yang masih bodoh. ramai juga manusia yang pandai. mungkin bilangan kedua-dua golongan ini seimbang timbangan nya. mungkin juga berat sebelah. berat disebelah pihak manusia yang pandai atau terlebih berat di pihak manusia yang bodoh.

hukum alam kedua-dua golongan ini wujud. ya lah, nak stabilkan hukum alam lah. setiap benda ada pasangan nya bukan. jadi adanya pihak yang pandai, jadi ada juga lah pihak yang bodoh.

bila sudah menjadi bodoh, boleh saja jadi pandai. pada yang pandai, kau juga boleh jadi bodoh. jgn harap kau akan pandai selamanya. jgn mimpi lah!.

tapi pada yang bodoh. jangan engkau mengharap bulan jatuh ke riba. engkau tak usaha, tiba-tiba engkau nak pandai. kalau begitu adatnya. aku pun mahu begitu juga, nescaya bukan aku seorang saja yg mahu begitu.

kepada yang pandai. ini penting. kau memainkan peranan penting dalam mem"pandai"kan yang bodoh ini. ya, betul. memang mereka perlu usaha sendiri.bukan mengharap pada engkau sahaja, tapi bila mereka minta tolong, jgn lah engkau berlagak sendiri. kau sendiri ingat lah yang pandai juga boleh jadi bodoh.

kadang-kadang yang bodoh telah usaha. tapi bila dikecam oleh yang pandai, bodoh menjadi malu, takut untuk pandai. ya lah. manusia mana mahu dikecam, dikeji.

marilah kita sama-sama menjadi melayu pandai beramai-ramai.tapi bila kita sudah pandai siapa pula mahu menjadi bodoh? hukum alam tidak terjadi lah begini.

tidak!. hukum alam menjadi juga nanti. mari kita Islam jadi pandai dan kafir jadi bodoh. seimbang bukan?.





*saya bodoh di temasya ini










2 comments:

en.mubasyir said...

yang aku nampak.. hanyalah bodoh pandai bodoh dan pandai


awat? pms? luls~

Meor M. Syafiq said...

pms occur to women only lahs..
tapi mungkin aku juga terkene serpihan2 rasenya