Friday, February 11

Bukan entri serius

Dah berapa kali saya cakap, saya memang serius.

Dimuliakan kepada pembaca blog ini. Yang arif kepada sekalian keji yang mengkritik, teruskan usaha anda, dihargai sekalian alam.

#Egypt25, #jan25 (Ini adalah code kepada pemain twitter.)

Tempohari tersebar ideologi revolusi dekat seluruh alam. Apa itu revolusi?. Saya kenal perkataan ini pun masa belajar sejarah tempohari dekat teratak dulu. Cikgu menerangkan yang revolusi itu adalah perubahan sosial atau budaya yang cepat di dalam sesuatu masyarakat setempat. Sudah paham?

Jadi apa sahaja tindakan atau gerakan yang mengubah dengan pantas sesuatu budaya atau kebiasaan masyarakat setempat boleh digelar revolusi. Bagus ke revolusi ini? Ia bagus jika dari arah buruk kepada kebaikan. Tidak bagus jika sebaliknya. Cakap siapa yang mahu pemimpin adil yang punya isteri solehah direvolusikan? Tidak mahu bukan. Kerana ia buruk bila direvolusikan. Tiada lagi sepakat pada kaum. Kahkah!

Apa pendapat saya pasal revolusi negara-negara lain? Saya sokong jika ia kearah kebaikan. Macam saya katakan tadi, siapa yang dari baik ke buruk. Itu malapetaka. Tetapi, yang saya musykil lah kan, macam mana kalau ini cuma hanya satu gerakan di atas papan catur? Ini cuma kata hati saya.

Apapun, saya lebih mengajak kepada rakyat Malaysia be-revolusi dengan sukan tempatan. Gulungkan pemimpin yang kononya tahu dan lebih arif dari sekalian puluhan juta rakyat Malaysia. Pertama sekali, mari kita revolusi dengan #SultanBola.

Kan saya dah cakap, saya memang serius!

No comments: