Tuesday, February 15

Harga kejayaan

Ingin aku katakan bahawa sesiapa yang tidak mahu akan kejayaan itu amat rugi bagi dirinya. Selain keredhaan pencipta kita, kejayaan juga perlu kita kecapi. Namun apa harganya?

Kalau dikatakan menjadi yang pertama di dalam bilik darjah itu adalah kejayaan. saya akan beli!

Kalau dikatakan hebat dalam sukan itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan cantik rupa paras itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan belajar luar negara itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan taat kepada ibubapa itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan bangun pagi itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan pandai bermain sukan itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Kalau dikatakan aktif bersosial itu adalah kejayaan, saya akan beli!

Bermacam jenis harga untuk kejayaan, yang penting sama ada kita mahu atau sudi untuk mengeluar sejumlah harga untuk kejayaan itu. Lagi besar kejayaan, lagi mahal harganya, sama macam beli sesuatu. Hendak atau tidak, kenalah kita kumpul uang dari sekarang kerana nescaya kejayaan ini tak akan datang dengan sendirinya tanpa usaha.

No comments: