Wednesday, May 18

Pulau Pinang (Hari 1)

Asalamualaikum, saya ini manusia yang banyak hobi. Kalau duduk rumah sepanjang masa memang tak kene dengan jiwa saya. Bukanlah nak memberontak ke apa, tapi.. cuma memang tak kenelah dengan jiwa. Hikhik

Jadi, bila dah tak duduk dekat rumah, memang akan berjalan sahaja. Tak berjalan, kita panjat gunung, tak panjat gunung kita pergi makan!

Jalan-jalan cari makan ini sampingan sahaja waktu lawatan ke Pulau Pinang. Asalnya ada majlis pernikahan rakan di Perlis, kemudian ada kursus kepimpinan di Pulau Pinang. Kita abaikan kursus itu dan kita fokuskan kepada makanan sahaja ye!

Perjalanan ke Perlis dimulakan pada pukul 8 pagi hari Jumaat 15 April 2011 (Hari Melaka Bandaraya Bersejarah). Peserta 'awal' seramai adalah 8 orang sahaja. Peserta yang 'lewat' ni kita nak tahu siapa dia, ciss.

Peserta awal bersama pengantin

Sah! Sah! Sah!

Jadi sampai di Kuala Perlis pada pukul 8 malam (lokasi majlis). Perut pun dah lapar, berkeroncong meminta laksa Kuala Perlis!

Laksa Kuala Perlis
Selesai sahaja majlis berkenaan kami pun beransur. Mencari menu pertama dalam perjalanan sampingan ini. Laksa Kuala Perlis. Sesiapa yang sudah makan laksa pasti boleh membezakan laksa ini dengan laksa Penang. Menurut apa yang saya tahu, laksa Penang kuah dia lagi pekat dari laksa Perlis ni (Pn Siti Norini yang cakap). Rasa dia boleh tahan lah dan macam yang saya cakap tadi, kuah dia tak pekat. Kurang bagi saya. Lagipun kedai yang asalnya kami nak pergi sudah tutup. Orang kata kedai tu yang paling popular

Lokasi : Jeti Kuala Perlis
Nilai : 3/5

Selesai makan malam, kami terus ke lokasi kursus kami, Pulau Pinang. Jalan punya jalan, mereka mengidam pulak durian. Aduh, pedih ni. Jadi berhenti cari durian dan jumpa.

Aduhai, ini gua lemah
Durian tengah malam, apa gila ka?

K.Tuty-Abe-Nadia-K.Dila
Fuhh, bab durian memang saya tarik diri awal. Memang tak makan. Tak tahu kenapa. Tak terasa pun nak makan. Hahaha

Lokasi : Tepi jalan di Kuala Perlis. Tapak pasar malam.
Nilai : 1/5 (tengok reaksi orang yang makan)

Laksa sudah, durian pun sudah. Perjalanan ke Pulau Pinang diteruskan. Tapi sampai setengah jalan, keputusan pun dibuat. Kami tidur di RnR. Esok pagi bersambung perjalanan,


Bersambung.


No comments: