Saturday, September 20

benarnya kata orang tua

mak kata "hidup berjauhan boleh meremajakan manusia"

tapi bila

umi kata "pengalaman yang mendewasakan seseorang"

dan

emak pun akan cakap perkara yang sama.

terfikir tentang kata mereka. dua-dua sama benar kerana dua-dua mempunyai maksud yang sama. siapa manusia tanpa pengalaman.nescaya manusia itu akan menjadi seperti seorang bayi sepanjang hidup mereka.

kali pertama aku berjauhan dengan mak, bila mana mak dan ayah ku menghantar aku ke sebuah program di ulu malaysia. mula-mula aku meronta meminta belas kasihan ayah agar aku tidak dihantar.tiba-tiba ayah cakap "kau nak jadi manusia ke tak nak?". huh apa ayah fikir aku sebelum ini seekor binatang?.apa ini ayah. aku bukan anakmu ke? bukanlah, ayah tak bermaksud begitu. apalah aku ini. jiwa muda yang salah mentafsir.

ayah kata aku juga manusia sebelum ini.cuma masih belum sempurna.aik??, bukan semua manusia tak sempurna ke? apa semua ini?? peningla. lagi jiwa muda yang salah mentafsir.

kata ayah "memang manusia tidak sempurna"

manusia memang tidak sempurna, tetapi manusia boleh menjurus ke arah yang sempurna. oh baru aku paham apa ayah kata. jadi ayah sebenarnya tak bermaksud mengatakan aku binatang. maafkan aku ayah. jiwa remaja aku cepat melemparkan sangkaan meleset. sayang ayah.

baru sebentar tadi umi kata, pengalaman meremajakan seseorang. tanpa pengalaman, aku tidak akan remaja(?). itukah maksud umi?




6 comments:

Ben Ramli said...

hahaha..btol aa kate umi tu..xde yg xbtol..huhuhu..ptt aa lme cheng~~borak ngan umi rupe nyer..huhuhuhu...

smart posting bro~~

Meor M. Syafiq said...

da lama da aku borak ngan umi. aku borak ngan umi masa kita pergi kenduri dulu la.kau ingat lagi(?)

thaaqhib said...

umi? mak?

ingat ke tadi hanya sinonim atau mufradat je~

erm..sape umi..sape mak

Meor M. Syafiq said...

ibu kepada seseorang,
dapat nasihat dari org laen.

so xnk la sama.tuka la umi dan emak.
so umi dan emak adalah orang yang berbeza.heh

PrinCeSs NuR said...

waahh.
pandai mayo sapik meyusun ayat.
sedap2.

eh.eh.
umi spe eh? :p

Meor M. Syafiq said...

umi perempuan la